Retraite voor vrouwen met kanker

Retraite “thuiskomen in je lijf” voor vrouwen met/na kanker

Waar:                Conferentiecentrum Samaya
Kosten:             €450,- incl. alle activiteiten, maaltijden en 2 overnachtingen in een 1 persoonskamer.
Wanneer:          21 t/m 23 juni 2024

Je kunt je inschrijven via dit formulier. We willen graag van tevoren een beeld hebben van wie er meegaan en de verwachtingen op elkaar afstemmen. Daarom zal met degenen, die zich aanmelden en die wij nog niet kennen, een telefonisch intakegesprekje plaatsvinden. Bij aanmelding ga je akkoord met de voorwaarden. Voor vragen hierover kun je altijd contact met ons opnemen voor afspraken op maat.

Tijdens de behandelingen tegen kanker of in de tijd erna hebben veel mensen het gevoel dat ze heel hard moeten werken, soms jaren lang. Om te accepteren, om het leven weer op te pakken, om vertrouwen te krijgen of te behouden etc. Het vertrouwen in het lichaam is vaak ver te zoeken en daarnaast raak je ook vaak het contact met het lichaam wat kwijt. Waardoor je juist niet meer kunt voelen waar je grenzen liggen en wat je nodig hebt. En dat maakt juist dat het weer harder werken is om in balans te komen en te blijven.

Hoe zou het zijn als je dat harde werken even los mag laten? Als je even gewoon mag voelen, zonder enig “moeten”, zonder welke druk of verwachting dan ook. Gewoon in het NU?

Om te voelen wat Jij nodig hebt. Om van daaruit in beweging te komen, je lichaam weer meer “eigen” te maken, je energie weer te ontdekken en te laten stromen, zoveel als mogelijk in het moment? Om echt even naar het fluisteren van je lijf te gaan luisteren, zachtheid te gaan ervaren en lief te zijn voor jezelf?

Tijdens de retraite “thuiskomen in je lijf” kun je dit gaan ervaren! En je gaat daarbij geholpen worden door bijzondere helpers, namelijk een mooie kudde paarden. In combinatie met  haptonomische oefeningen, dans/beweging en (yin) yoga.

De paarden zullen je in een groepssessie in de kudde laten voelen wat jij nodig hebt, wat voor jou op dit moment belangrijk is. Soms zullen ze je zelfs al een zetje in de goede richting geven of helpen wat los te laten. Het is bijna niet uit te leggen, maar dit gebeurt en is heel bijzonder. Vanuit die basis in onszelf gaan we in de rest van het weekend bewust bewegen en ons lichaam (opnieuw) ontdekken, erin ontspannen en ook vooral genieten! Een weekend vol ontdekking, ontmoeting, ontspanning.  Om weer even op te laden!

Hoewel we ons aanpassen aan wat er in de groep leeft, waar de behoefte ligt en wat er zoal naar boven komt, kun je het o.a. volgende verwachten:

• Een sessie “spiegelen” in groepsverband tussen de paarden
  • Haptonomische oefeningen, dans, lichaamswerk
  • Yin yoga,
  • Ontspanning
  • Gesprek
  • Lotgenotencontact
  • Gezonde maaltijden. In Samaya wordt biologisch en vegetarisch gekookt.
  • Rust/tijd voor jezelf

Let op, je hoeft absoluut geen ervaring met paarden te hebben of een “paardenmeisje” te zijn. We worden goed begeleid door een ervaren coach hierin en we werken in een stabiele, rustige kudde.

De doelgroep voor dit weekend bestaat uit vrouwen, die kanker hebben gehad. Het moment van diagnose is niet van belang. Ook niet in wat voor fase je zit; ben je herstellende, probeer je het leven weer op te pakken, heb je jaren later nog steeds last van late gevolgen of heb je uitzaaiingen en word je niet meer beter…. Iedereen heeft zo een eigen reden om mee te doen en er iets voor zichzelf uit te halen. Wat wel nodig is:

• Een open houding en bereidheid om naar binnen te keren is belangrijk. We richten ons niet alleen op ontspanning, maar maken op een dieper niveau contact met onszelf en ons lichaam.
  • Enige fysieke basisconditie, daar we voor de sessie met de paarden buiten zullen zijn, tijdens het weekend zullen bewegen etc. Bij twijfel, neem gerust contact op.

De begeleiding is in handen van:

N.B. Jouw bijdrage aan dit weekend is €450,-. Het kostendekkende tarief van het programma is ca €700,- p.p. De resterende kosten worden door middel van fondsenwerving en uit eigen middelen betaald. Mocht je in de gelegenheid zijn het kostendekkende tarief te betalen, dan word je hiertoe van harte uitgenodigd.

Aanmelden voor de retraite

Deze retraite wordt mede mogelijk gemaakt door: