Voetmassageprojecten in ziekenhuizen

In juli 2013 is ons eerste voetmassageproject voor mensen met kanker gestart in een ziekenhuis. In dit geval ging het om een pilot in het Sint Franciscus Gasthuis Rotterdam, gefinancierd vanuit het Vriendenfonds van het SFG. Om het belang van massage ook aan artsen aan te tonen is er in dit geval ook een klein onderzoekje aan gekoppeld. Omdat de eerste geluiden zeer positief waren (met name vermindering van angst, pijn en spanning) werd de pilot al snel uitgebreid en is het ondertussen een structureel aanbod op de afdeling oncologie.

“Ik voel me iedere keer na de massage veel evenwichtiger. Ik kan de behandeling beter aan.”

voetmassageVanaf november 2014 worden in het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht voetmassages tijdens de chemokuren gegeven. Deze massages vinden plaats op de dagbehandeling oncologie. De massages worden gegeven door een pool van ervaren masseurs, die hiervoor speciaal geselecteerd zijn en die door onze stichting zijn opgeleid. Ook in dit ziekenhuis zijn de ervaringen zeer positief, zowel bij patiënten als bij het verplegend personeel. Iedereen is razend enthousiast. We streven er dan ook naar dit project met een dagdeel uit te breiden en ook opgenomen patiënten een massage aan te gaan bieden.

We zijn altijd bereid om ook in andere ziekenhuizen een dergelijk project op te zetten. We hebben een pool masseurs, de ervaring en een draaiboek. Wat belangrijk is, is financiering. Een dergelijk project is niet goedkoop en het is lastig fondsen te vinden voor een structureel aanbod in een ziekenhuis. Samen met een ziekenhuis of andere organisatie denken we mee en zoeken we naar oplossingen. Ook kunnen wij een deel inleggen vanuit de opbrengst van onze training “massage en kanker”.